Att vara förtroendevald är det finaste uppdraget man kan få bära

Att vara förtroendevald är det finaste uppdraget man kan få bära. Att få förtroendet av medborgarna för att företräda dem är ett uppdrag som kräver ansvar och ödmjukhet. Givetvis handlar det om att ha visioner och idéer om hur man vill att samhället ska utvecklas och att man just driver dessa visioner. Utan idéernas kraft så stannar samhällsutvecklingen. Nu kommer ju idéerna från fler än en själv och det är ju själva poängen med demokrati och politik. En levande dialog och debatt inom och utanför partierna för idéerna framåt.

Att just utveckla och förnya politiken så att den är i samklang med samhällsutvecklingen ser jag som mitt partis viktigaste uppdrag. Förnyar man sig inte och glömmer bort att driva dagens och morgondagens frågor förstelnar partiet och dör. Ett parti som vill locka till sig väljare och engagerade måste därför ständigt och återkommande våga ompröva gamla sanningar och våga gå i takt med väljarnas värderingar och krav.

Jag tror de allra flesta människor vill ha politiker som vågar bjuda på sig själva. Som vågar berömma politiska motståndare. Som vågar brinna för sina visioner. Som vågar föra ut dem och stå för dem, i vått och i torrt. Kraven på politikerna är många. Krav som är rimliga att ställa. Men att ta ansvar för demokratin och politiken är ett ömsesidigt uppdrag. Utan engagerade väljare så får vi inga engagerade politiker och tvärtom. Det hänger ihop. Diskussionen om samtalet emellan förtroendevalda och väljare är ett dubbelt ansvar. Ska demokratin fungera så måste alla ta sin del av ansvaret.

Att lyssna och föra en dialog med väljarna blir därför det viktigaste uppdraget för mig som förtroendevald. Uppdraget man har som politiker är ett uppdrag på låns. Det ska man påminna sig om och det ska man göra varje dag. De handlar om ödmjukhet inför sitt uppdrag och en påminnelse om vem som är ens uppdragsgivare. För att dialogen och lyssnandet till medborgarna inte ska försvinna i mängden av alla möten och sammanträden måste detta arbete prioriteras. Det gör jag.

Det är därför jag väljer att träffa medborgarna och uppdragsgivarna på olika sätt. För mig känns det rätt och naturligt att knacka dörr. På så sätt får man en direktkontakt med väljarna. Samtal och frågor kan föras på ett enkelt sätt och väljarna får ett ”ansikte” på mig som politiker. Men att knacka dörr räcker inte, det krävs mer av en modern politiker för att dialogen och lyhördheten till väljarna ska kunna säkerställas.

För att kunna nå många medborgare och att kunna göra det på medborgarens villkor så har jag valt att använda de sociala medierna på internet i min dialog med väljarna. Jag är aktiv på Facebook, Twitter och jag har en egen blogg. Gemensamt för dessa är att de jag vill ha kontakt med kan ta kontakten när de passar dem. Jag svarar så fort jag kan och dialogen och samtalet kan bli snabbt och enkelt. Poängen med bloggandet blir också att resonemang kan föras, där åsikter kan få bytas och brytas. Väljarna ges möjlighet att kunna påverka mig innan besluten tas.

 Samtalen mellan valda och väljare är den viktigaste delen i en fungerande demokrati. Därför kommer jag fortsätta att prioritera kontakten med mina uppdragsgivare i mitt politiska arbete. Väljarna ska känna att det är lätt att få kontakt med mig, oavsett hur man vill ha kontakt med mig. Politiken skulle må bra av om just dialogen med väljarna fördes oftare och om politikerna valde att lyssna mer till andras åsikter innan man bestämmer sig. På så sätt kan demokratin stärkas.

Du kan givetvis läsa mer hos Mary och Kent men även Johan skriver intressant och det gör, som alltid, även Sagor från livbåten

2 svar

  1. […] 6, 2009 in politik Givetvis ska politiker samtala med väljarna och givetvis ska politiker ha en sansad ton emellan sig. Smutskastningen som […]

  2. […] Moderata Perspektiv skriver om att vara förtroendevald är det finaste uppdrag man kan bära […]

Kommentera

