Att blogga är kul.

Att blogga är kul. Så kul att vi är rätt många som gör det runt om i världen. Intresset ökar dessutom. När det gäller det politiska bloggandet så känner jag att intresset ökar, samtalen och dialogen blir allt bättre. Det politiska bloggandet spelar roll för det politiska samtalet. I veckans bloggdebatt är det många som nu tycker till.

Var bloggandet tar vägen i den framtida politiska livet är svårt att säga. Jag tror inte de försvinner, jag tror de blir fler och att de kommer få ett större utrymme i den politiska debatten. Anledningen till att jag tror det är att människor är politiskt intresserade. Men dagens former för det politiska arbetet är inte lockande. Det är tidskrävande och det är ibland svårtillgängligt. Med de sociala medierna är det tvärtom, här är alla välkomna och du är aktiv när det passar dig. Just det lockar många.

Partierna måste, om de ska kunna överleva, förnya sina arbetsformer. Att använda den nya tekniken borde ju te sig självklar. Det är inte alltid jag får känslan av att partierna förstått det om jag säger så… sakta men säkert går det framåt. Bloggandet är inte lösningen, men att använda de sociala medierna som en del av lösningen är nödvändig.

Nu är jag och många med mig nybörjare på området. Det gör att man nu måste pröva sig fram. Kanske retar det en och annan, kanske lockar det fler till politiken. Mitt bidrag är att blogga på min egen blogg och att gruppblogga på denna blogg. Syftet är att vi ska lära oss mer och att vi ska hitta nya infallsvinklar. Ett annat, självklart, syfte är givetvis att få ut den moderata politiken, att få ut det moderata perspektivet på saker och ting. En del kallar det för pingmaskin eller megofon. Orättvisst tycker jag, men var och en får göra sin bedömning. Vi vill som sagt utveckla bloggandet och jag har svårt att se felet i det.

Nåväl, bloggandet är här för att stanna och det kommer att utvecklas mer. Kul och spännande tycker jag, vad tycker ni?

Några andra som tycker till i veckans bloggdebatt är:

Thomas skriver:

Förmågan att vara mer radikal och enkel gör att bloggar i snabbare grad kan nå ut till allmänheten än vanlig media. Där finns det förstås en större fördel, vanliga individuella bloggar har ingen redaktion som ser över och korrigerar det som skrivs. Inget är för radikalt att skrivas om, beslutet ligger hos skribenten själv.

Waldemar skriver:

Utan nischandet får bloggarna svårt att ge ett extra givande bidrag till politiken

Ankersjö skriver:

Precis som i media kan bloggar tillsammans skapa ”drev”. Ord som ”bloggbävning” myntades i FRA-striden. Att få tvåhundra bloggare emot sig är jobbigt. Bloggarna citerar, spekulerar och diskuterar uttalanden som görs i politiken. En bloggande politiker blir ofta ifrågasatt i det egna kommentarsfältet. Man får stå till svars och förtydliga vad man säger och menar. Att som politiker gjorde förr, helgardera med svepande formuleringar, går inte längre. Bloggarna förtydligar det politiska samtalet.

Scaber Nestor skriver:

Där är min roll i det politiska samtalet, jag drar upp skit till ytan, saker som folk inte vill se eller höra talas om.

Jag är Scaber Nestor, jag berättar kanske inte det du vill höra, men det du behöver få veta.

Ett svar

  1. […] Mikael och Ankersjö och Waldemar och Mikael och scaber och Stefan och Magnihasa och Moderata Perspektiv och Lotta och Stefan och […]

Kommentera

