Valet 2010 handlar om framtiden

Valet 2010 handlar om framtiden. Vad vi vill att Sverige ska kännetecknas av och hur vi vill att vårt land ska utvecklas. I höstens val står för första gången två tydliga regeringsalternativ mot varandra. Det ställer större krav än tidigare på att tydligt presentera för väljarna vilken samlad politik de har att välja emellan.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har med sina presenterade förslag tagit ett första steg i att bekänna färg. Resultatet är bland annat höjda inkomstskatter, ett avskaffande av RUT- och ROT-avdragen, höjda energiskatter, höjd bensinskatt och en särskild kilometerskatt. Tydligt är att deras politik hotar jobb, företagande och tillväxt, och att den försämrar möjligheterna att bo och leva i hela Sverige.

Mot Vänsterpartierna står Alliansen. Vi kommer möta väljarna med tydliga besked om framtiden. Redan nu har vi presenterat förslag för att stärka människors trygghet och motverka brottsligheten. Under försommaren kommer vi att fortsätta presentera resultaten av de reformgrupper som arbetar med att ta fram våra gemensamma förslag för nästa mandatperiod. I god tid innan valdagen kommer vi möta väljarna med ett gemensamt valmanifest.

Väljarna kan lita på Alliansen. Därför ger vi nu nio viktiga besked om vilken politik vi inte kommer att genomföra under nästa mandatperiod.

Alliansens nio löften är:

Vi lovar att inte höja skatten för vanliga löntagare

Vi lovar att inte riskera statsfinanserna genom ofinansierade utgiftslöften

Vi lovar att inte göra det dyrare att anställa unga

Vi lovar att inte avskaffa RUT och ROT

Vi lovar att inte återinföra fastighetsskatt och förmögenhetsskatt

Vi lovar att inte förtidsavveckla kärnkraften

Vi lovar att inte införa kilometerskatt

Vi lovar att inte kvotera föräldraförsäkringen

Vi lovar att inte skjuta upp förbifart Stockholm

Läs mer hos Mary och Altenberg och Per och Kent och Edvin

4 svar

  1. […] val är ett vägval. Läs mer på Moderata Perspektiv och hos Mary som beskriver hur vi vinner […]

  2. […] vad Seved Monke, Amanda Brihed, Moderata perspektiv, Peter Högberg, Runo, Rasmus, Andreas Froby, Roger Haddad och Sörliden skriver. Läs även ett […]

  3. SVERIGE 2010!

    Om vi vill öppna upp ett lite större perspektiv och visa hela bilden, så bör vi börja med att prata med de människor som idag ”Inte känner sig önskvärda i sitt eget land – landet Sverige”.

    Dessa finns och de blir allt fler för varje vecka som går.

    Vi hittar många av dem bland ”unga arbetslösa akademiker”, och detta blir tydligt när man läser innehållet i Saco rapporten ”Unga akademikers arbetslöshet och etableringsproblem”.

    Detta är givetvis INTE alliansens fel utan det har en lång historia, men det vore bra om man låter dessa människor få komma till tals och berätta sin historia och berätta hur de behandlas när de söker jobb.

    Då skulle er bild förändras, då skulle ni se att det finns väldigt många som är mycket aktiva för att inte säga hyperaktiva med att söka jobb inom många olika områden och branscher överallt i Sverige, men de möts hela tiden av den stängda och låsta dörren överallt.

    Jag vet detta av egen erfarenhet då jag tagit stort eget ansvar och började söka jobb redan i början av min utbildning och då sökte jag alla möjliga olika extrajobb och deltidsjobb, men blev hela tiden bortsorterad/bortvald, så redan då blev jag i princip förklarat ”Persona non grata” på arbetsmarknaden i Sverige.

    Sedan fortsatte jag givetvis envist och sökte jobb precis som det förväntas att man skall göra, trots att jag egentligen inte har råd att söka jobb , eftersom jag inte har A-Kassa (borttaget studerandevillkor) och heller inte har något försörjningsstöd.

    Jag har hela tiden också tagit stort eget ansvar och byggt på och utvecklat min egen kompetens på egen bekostnad då mina föräldrar har varit snälla och ställt upp för mig, när allt och alla andra har vänt mig ryggen.

    Så jag vet hur det är att verkligen kämpa för min egen existens, men inte få något erkännande tillbaka utan bara bemötas med ”mobbning/utfrysning” överallt där jag söker jobb på hela arbetsmarknaden. Hittills har jag snart fått 20000 NEJ TACK svar , och inga som helst positiva svar när jag söker jobb.

    Det är faktiskt stenhård konkurrens om jobben och då skulle Alliansen vinna på att visa människor lite uppskattning och inte bemöta människor med ”mobbning , utfrysning, förolämpningar och kränkningar”.

    Dessutom måste Alliansen sluta generalisera om arbetslösa och dra alla arbetslösa över en kam. Detta därför att alla är inte slöa och lata.

    Jag tar i alla fall stort personligt eget ansvar och söker jobb precis som det förväntas att man gör, men jag får NOLL uppskattning och bemöts bara med tyst psykisk mobbning.

    Så om Sverige skall ha en framtid så måste man be alla de som utsatts för samma behandling som jag har utsatts för om ursäkt. Vi som faktiskt tar ansvar förtjänar att få uppskattning och förtjänar att få en bättre levnadsstandard.

    Jag vet många som mår så dåligt så de har känt att enda alternativet för dem är att köpa en ”enkelbiljett” ut ur Sverige och ut ur EU för att starta om på en ny kontinent där de slipper bli kränkta och förnedrade dag in och dag ut, månad in och månad ut, år in och år ut.

  4. […] och att man inte tänker avskaffa rot- och rut-avdragen, är bra. Men det blir ändå fel, vad vill man göra […]

Kommentera

