Martin gästbloggar hos Kent

Ett nytt gästblogginlägg.

Jag blev så glad när jag såg Kents bloggämne för veckan att jag var tvungen att be om att få gästblogga. Jag tänkte att ni skulle få direkt access till hur Moderaterna kommer att jobba med nätet under valet 2010… och påverka det!

Vem är jag?

Mitt namn är Martin Karlsson och jag är chef för avdelningen Nya Medier på Moderata Samlingspartiet.

Avdelningen Nya Medier

Min avdelning är ansvarig för allt som har med central närvaro på webben att göra. Våra länsförbund är själva ansvariga för sin webbnärvaro precis som våra föreningar är ansvariga för sina. Det vi bistår med ute i landet är webbutveckling, systemutveckling och webbpubliceringsverktyg för att göra det lättare för förbund och föreningar att driva sin egen webb med sitt lokala budskap.

Val 2010

Det är val om några månader (läs: knappt två) och min avdelning har en tydlig funktion att upprätthålla. Min avdelning ska fylla samma funktion som ett öppet fönster in till moderaterna under valveckorna. Vi ska dokumentera i film, foto och text, svara på frågor, moderera, referera och publicera innehåll till Sveriges alla väljare på ett sätt som ger dem bästa förståelsen för moderat politik. (Avdelningen kommer även att ha en intern funktion som jag inte kommer att gå in på här.)

Sociala medier

Jag gillar verkligen sociala medier och vad jag tror de kan göra för vår kommunikation i framtiden. Vi har våra centrala kanaler i Twitter, Facebook, YouTube, Flickr och i en blogg där min avdelning sköter all kommunikation. Här svarar vi på frågor, rekommenderar läsning, publicerar film, foto, text och bilder från event som vi besökt. Då YouTube har en begränsning på 10 minuters filmklipp så har vi köpt in en tjänst vilket ger oss möjlighet att visa längre klipp så som tal i sin helhet. En iPhoneapplikation har även tagits fram för Alliansens räkning.

Här har vi nu konfigurationen av våra sociala medier och vill man prata endast sociala medier så är det dessa kanaler vi har valt att finnas i. Jag pratar dock sällan om sociala medier som från resten skilda kanaler. Allt hänger ihop och sociala medier måste bli en del i en helhet.

Externt kommunikationspaket

TV, radio, reklam, central webbplats, central social media, nyhetsbrev, verksamhetsbesök, dörrknackning, torgmöten, affischering etc. Allt detta är helheten och det min avdelning gör måste överensstämma med allt annat i såväl manér och grafisk profil som tidpunkt och relevans.

Vad är då mina ”Mission Statement” under valet i höst?

Två saker är viktiga för min avdelning i förvaltningen av vårt ansvar:

1. Vi ska ge förutsättningar för att väljare ska kunna skapa sig en tydlig bild av vad moderaterna står för och den politik vi för.

Med detta menar jag att vi ska se till att ge Sveriges väljare information om vilka nya moderaterna är och vad vi står för på ett så enkelt och informativt sätt som möjligt. Självklart så ingår det här att hitta nya sätt att uttrycka sig på webben. Om väljare finns i sociala medier och om väljarna tycker att informationen är lättare att ta till sig där så ska vi finnas i sociala medier.

2. Min avdelning ska bistå organisationen internt med tjänster som vi tillsammans definierar.

Dvs vi ska ha tydligt utformade gränssnitt mellan vår avdelning och resten av organisationen. Självklart kan tyckas men en stor och viktig utmaning för Nya Medier som är en relativt ny del av organisationen. Detta är nyckeln till att få de nya medierna att fungera optimalt och med hela bredden av partiet.

Sociala mediers betydelse för att revitalisera politiken.

Jag tror att vi kommer att hitta ett sätt att jobba med vår webbplattform som gör politiken intressantare för fler. Sociala medier har den fördelen att de innehåller en stor del av väljarna och hittar vi bara arbetsprocessen för att ta in, kvalitetssäkra, behovspröva och politisera den feedback vi får från kanalerna så kommer sociala medier definitivt göra politiken mer för alla. Det är dock mycket jobb i den ekvationen vilket i sig inte är ett problem men det måste och kommer att ta sin tid.

Sociala medier betydelse i valet 2010?

Detta är en knepig fråga med tanke på att vi inte kan mäta enskilda kanalers påverkan hos människor. Om vi vill framföra ett politiskt argument i valkampanjen så gör vi det i alla kanaler och då är det svårt att avgöra vilken av kanalerna som fick folk att lyssna och till slut rösta på moderaterna. Vi kommer säkerligen att se statistiska undersökningar efter valet som ger oss ett statistiskt riktigt svar på de frågor man ställer. Men låt oss dela upp frågan i några olika dimensioner:

Betydelse för engagemanget internt

Här tror jag att sociala medier kommer att spela en mellan till stor roll i valrörelsen då vi har fått verktyg att motivera, engagera och samordna intern kommunikation. Alla våra politiska bloggare spelar här en viktig roll i att bryta ned nationell politik till en lokal nivå och att ge oss viktiga signaler i hur dialogen förs. Våra centrala kanaler kommer också att spela en stor roll för att sprida material, handledning och stå för partilinjen.

Betydelse för engagemanget externt

Här tror jag att sociala medier kommer att spela en liten- till mellanstor roll. Mycket beror på hur våra politiska bloggare lyckas hitta folk utanför den politiska bloggosfären, men även hur vi på central nivå lyckas göra vårt jobb i att hålla ihop det externa kommunikationspaketet.

Betydelse för valresultatet

Detta är så väldigt svårt att säga och till viss del kan jag känna att det idag är ointressant att spekulera i då vi jobbar utefter tesen att det kommer att ha en mellan till stor betydelse för valresultatet. Det ordnar sig med skidskor bara det blir is, som min bror brukar säga.

Betydelse för framtiden

Det är här jag tror vi kan se en utveckling som är otroligt intressant. Jag kommer att jobba hårt för att få in sociala medier på ett bra sätt i partiets intern- och externkommunikation. Allt förutsätter givetvis att vi tillsammans finner ett bra sätt att jobba med sociala medier. Den riktigt stora utvecklingen i appliceringen av sociala medier tror jag dock kommer att ske hos företagen, i TV-sändningar och säkerligen på många andra områden. (Sedan kommer de politiska partierna förväntas vara bäst på sociala medier framåt januari 2014 igen 😉

Vi behöver fler kandidater som gör vad Mary, Kent, Carl, Sofia, Göran och många fler gör, nämligen sig sökbara på internet. Det är min vilja att man som kandidat för moderaterna ska finnas att hitta genom Google på webben. Då menar jag inte som två meningar på Wikipedia utan med en sökbar artikelsamling som kan ge läsaren en bild av hur kandidaten resonerar i ett flertal ämnen. Anledningen är uppenbar men ändå viktig för att vi ska kunna ge våra väljare en så stor chans som möjligt att få lokal politik till närs och att göra informerade val. Det är inte alla som kommer att dra nytta av detta men möjligheten tycker jag ska finnas.

Nu är det er tur! Finns det något du kan bistå med för att detta ska bli bättre? Har du bra idéer som du vill dela med dig av? Låt oss samtala kring ämnet. Ni kan nå mig på följande kanaler:

– Kommentarer här nedan.

– Twitter: @MarKarlsson

– Facebook: Martin T Karlsson

– Mail: martin.t.karlsson@moderat.se

– Vxl tel: 08-6768000 (dock först efter 2 augusti)

Ett svar

  1. […] gästbloggar hos mig och på Moderata Perspektiv och beskriver hur M arbetar i de sociala […]

Kommentera

